Martin Isbjørn kommer i denne artikel med gode råd til hvordan du hurtigst muligst lander drømmejobbet. Artiklen indeholder både konkrete tips til din jobsøgning, og historien om hvordan Martin gik fra ledig til at have 4 jobmuligheder
Jeg er blevet opfordret til at komme med lidt staldtips i forhold til, hvordan jeg har fået skabt mig 4 jobmuligheder. Nedenstående metode har jeg brugt og det gav pote. Den virker lang, men når du først har lavet det grundlæggende arbejde, så kører det helt af sig selv.
Tips og tricks til jobsøgningen
Tag udgangspunkt i dig selv, hvad har du af uddannelse, og har du flere – hvordan kan du kombinere dem, så du står særlig stærk i en ansøgningsproces.
- Kig på dine interesser, hobbys mv. Er du kassemedarbejder, med fritidsinteresse for planter, så er det de virksomheder du skal gå efter.
- Kig på om du har lavet noget særlig på jobbet, arbejdet med specielle it systemer eller du blot har koncentreret dig om noget særligt.
- Skriv det hele ned på et stykke papir – for du har nu dannet dig et overblik over det du kan og husk på der er kun ganske får af dig, som har lige præcis den sammensætning som du rummer.
- Kig det grundigt igennem og brug dit netværk til at gennemsnakke det du har skrevet ned. Det kan godt være, du vil væk fra en butik og over og arbejde i en anden, så er det fint nok – så skal du ikke bruge ret meget tid her, men hvis du også gerne vil arbejde for grossisten, skal du begynde at tænke over, hvad du kan tilbyde overfor grossisterne. Det kunne som butiksmedarbejder være, at du er vandt til at have kundekontakt og du har specialviden inden for den varegruppe som de arbejder med.
- Skriv et grund-cv, som du kan tilpasse hver gang du sender dokumenter ud. Får evt. en i din a-kasse / fagforening til lige at kigge det efter og komme med god råd, mv. Gør det klar – du kommer helt sikkert til at rette i det, igen og igen og …..
Tænke og refleksionsfasen - Hvad er det for nogle virksomheder du gerne vil ind for?
- Giver disse virksomheder mening i forhold til de ting du skrev ned i forberedelsesfasen?
a. Ja – det gør det, så læs blot videre
b. Nej – nå men så må du gang igen med at kigge efter en vej ind i den branche du ønsker dig. Det kan være via en anden virksomhed, hvor du opbygger kompetence. Vend tilbage til punkt 6 og tage et nyt udgangspunkt. - Kortlæg virksomhederne i branchen, så du ved hvem der er de
største i dit nærområde. Det nytter ikke noget du bruger energi på at skrive en ansøgning til en lille butik med 2 ansatte, hvis du kan skrive en ansøgning til den lokale Bilka, med 300 ansatte. Brug din tid effektivt. - Kortlæg branchen, fra producent til forbruger. I elbranchen som jeg valgte at kigge på, er der installatørerne, de rådgivende ingeniøren, producenter af f.eks. stikkontakter og kabler og grossister. Tag værdikæden ned på et stykke papir og skrive firmanavne på – for det kommer du også til at bruge senere.
- Reflektere og find din 2 minutters elevatortale frem, skriv den eventuelle ned, men gør den så smidig, at du kan bruge den i forskellige sammenhænge, overfor forskellige virksomheder
- Gør et stykke papir parat, hvor du gør plads til at skrive firmanavnet, hvem du har talt med, hvad i har talt om, og hvornår du skal kontakter ham igen.
Du er nu klar til at ringe ud. - Du ved hvad du kan, du ved hvad det er for virksomheder du skal kontakte, så nu skal du i gang med telefonen.
- Hver gang du ringer ud, har du forberede 3 spørgsmål, du kan stille. De 3 spørgsmål belyser at du har viden omkring det du spørger om.
- Hvem ringer man til?
a. HR: Du ringer til personaleafdelingen, hvis du ikke via Linkedin eller gamle annoncer kan finde andre kontaktpersoner i virksomheden. Du ringer også til HR hvis du har afklarende spørgsmål til virksomheden.
b. Leder: kan du finde en gammel annonce, med en leders navn og hans telefon nummer, så ring til ham. Du kan jo spørger ind til, om han sidder inde med dit område – og hvis han ikke gør, hvem du så skal kontakte..
Resten er primært teknik. - Når du kontakter folk på telefonen, så husk at sikre dig, du snakker med en person som har kompetence til at ansætte. Alle leder har kompetence, som udgangspunkt.
- Inden du afslutter en samtale, så spørg efter, hvornår du må kontakte dem igen, ved mindre at samtalen har været negativ, så kontakten er lukket ned – det fornemmer du lynhurtigt på stemningen.
- Spørg aldrig direkte efter et job, men hvis du stiller dine spørgsmål, kan du åbne dialogen og fortælle at du er på jagt efter et nyt job. Den anden vej rundt ”jeg ringer til dig fordi jeg gerne vil have et job i din afdeling” går altså ikke… man skal gerne snakke om alt det, som ligger rundt om stillingen og til sidst sælger dig selv ind til en samtale.
- Hvis vedkommende siger … ”det er mig der har et ansvarsområde”, så spørger efter navnet på den leder du så skal kontakte og står du midt på gaden og ringer, er det helt i orden at fortælle at du ringer midt fra en gange og beder ham om, om han ikke lige vil notere det ned i en mail.
- Det er dig der skal holde fast i dialogen – søger altid for, som jeg skrev ovenfor, at spørg ind til, hvornår du skal ringe igen. Du kan godt ligge en besked på lederens telefonsvar, men husk altid at sige, at du sender ham en sms, hvis muligt, og følg altid op med en sms, hvor du skriver ”jf. telefonbesked”. Det gør du fordi, at han være på farten uden papir og så har han svært veda t huske telefon nr. Ved at sende ham en sms, så skal han blot trykke på den for at ringe op.
- Skriv alt ned på din seddel, så du har styr på hvem du har snakket med, om hvad i har snakket om, og hvornår det er gjort og husk at skriv ned, hvornår virksomheden skal kontaktes igen.
- Når du ringe ud på en etablere kontakt, så husk at sige at i har snakket før og har du fået hans kontaktoplysninger af en anden, så henvis til ham. ”hej Peter, jeg fik dit telefonnummer af din direktør, da jeg har hørt at det er dig der ansætter anlægsgartner…”
- Vær ikke bange for at lave fejl, det sker, for vi er kun mennesker…
- Holde løbende øje med din seddel og ringe til virksomhederne på de aftale tidspunkter.
- Når de beder om at få papirer, så får de det de bedre om – beder de om en ansøgning – så får de en ansøgning, hvor du referere til samtalen. Bedre de om at få et cv – så referere du til samtale i din mail. Profilen i dit cv skal være kort når du sender en ansøgning med, men må gerne være lang, når du sender CV’et alene.
- Huske igen….det er dig der har udspillet og det er dig som følger op og har hånd i hanke med processen. Nogle gange fornemmer du, at der ikke sker en meter i din relation. Virksomheder vil ikke rigtig ansætte…..så lader du kontakten hvile et stykke tid, og tager du kontakt igen,
- Husk på at samtalerne kan være langt og forløbende ligeså. Det job jeg starter på, på mandag, har jeg haft løbende kontakt med siden i sommers.
Historien bag de gode råd til jobsøgende
Min historie helt kort er: Jeg er uddannet elektriker med en erhvervsøkonomisk overbygning oven på (altså en HD). Har en masse anden uddannelse ved siden af.
Jeg kiggede på elbranchen, da jeg har specielviden omkring branchen. Jeg kiggede på elektrikerne, jeg kiggede på grossisterne og jeg kiggede på producenterne. Derudover kiggede jeg på de rådgivende ingeniører, men fandt hurtig ud af, at det ikke var rådgivervejen jeg vil kigge på, da jeg ikke der kunne bringe min HD i spil. Jeg skrev det hele ned, lavede mit ringeskema og besluttede mig at tage 5 kald om dagen som minimum.
Erfaringsmæssig, er de første kald de vanskeligste, men man bliver dygtigere og slapper af, hvor flere gange man prøver. jeg startede i sommers og har ringet og skruet op for styrken de sidste 3 måneder – hvor jeg ringede 250 gange ud. Jeg snakkede med en af de store elektrikerfirmaer – faktisk så meget, så min kontakt med HR medarbejder nærmest føltes familiær. Hun havde fået et cv og have sendt det rundt, men uden held. Jeg spurgte efter hendes kontakt videre i organisationen og fik et navn – og ringe så til ham og fik så at vide at jeg skulle snakke med en helt 3. så åbnede døren til en samtale.
Jeg har været til et hav af kaffemøder, til jobsamtaler og til samtaler, hvor vi forhandlede løn, uden at de havde en stilling på plads. Jeg har været til jobsamtaler på jobs, hvor jeg var underkvalificeret, blot fordi jeg havde bygget netværket op i virksomheden.
Jeg havde en knippel tro på at det nok skulle lykkes og det lykkedes.